پایا رسا

ویدئو مپینگ و نورپردازی ساختمان

پایا رسا

ویدئو مپینگ و نورپردازی ساختمان

پایا رسا داری سابقه درخشان در زمینه ویدئو مپینگ و نورپردازی ساختمان ، نورپردازی هتل ، تجهیزات نور پردازی ساختمان می باشد

بایگانی
آخرین مطالب
  • ۰
  • ۰

نور پردازی ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار است و قطعا نورپردازی نمای ساختمان تأثیر چشم گیری در زیبا به نظر رسیدن آن ساختمان دارد .

از آن جایی که در شب به دلیل نبود نور کافی نمی توان مصالح و نمای ساختمان را به خوبی دید و آن ها را با هم مقایسه کرد بنابراین نورپردازی نمای خارجی ساختمان می تواند یکی از عوامل مهم جلب نظر افراد به ساختمان باشد .ساختمان ها عناصر مهمی در شهر هستند و نمای آن ها می تواند زیبایی خاصی به شهر ببخشد .

در گذشته نورپردازی ساختمان را تنها برای بناهای معروف و بزرگ به کار می بردند و بیشتر نور پردازی هتل ، بیمارستان ، مجتمع های تجاری بزرگ کاربرد داشتند اما امروزه نور پردازی ساختمان مسکونی نیز اهمیت پیدا کرده است .

نور پردازی ساختمان

اصول نورپردازی نمای ساختمان

از اصولی که هنگام نور پردازی نمای ساختمان باید به آن توجه داشت می توان به موارد زیر اشاره کرد :

پنهان بودن منبع نور

منبع نور باید از دید عموم افراد پنهان باشد زیرا در غیر این صورت نمای ساختمان دچار اشکال می شود و اهری به هم ریخته پیدا می کند . اگر نمایش رنگ ساختمان در طراحی نور پردازی اهمیت زیادی دارد باید از منابع نوری استفاده شود که رنگ دهی خوبی دارند .

هماهنگی نور ها

نور های به کار رفته در نورپردازی را به گونه ای انتخاب کنید که با نوع مصالح و متریال به کار رفته در ساختمان هماهنگی داشته باشد . نور هایی که به شیوه نادرست نما را روشن می کنند نتیجه عکس داشته و باعث می شوند ساختمان زشت و گیج کننده به نظر برسد .

رنگ و شدت نور

یکی از مهم ترین اصل هایی که در نور پردازی نمای خارجی ساختمان باید رعایت شود رنگ و شدت نور هایی است که در نمای خارجی ساختمان به کار می رود . در نمای خارجی ساختمان از نور های رنگی کمتر استفاده می شود بنابراین اگر قصد دارید ساختمان را به لحاظ حجمی معرفی کنید باید از شدت نور های متفاوتی استفاده کنید .جزئیات ساختمان را به گونه ای روشن نکنید که همه آن ها درخشندگی یکسان داشته باشند . از نسبت مطلوب برای تضاد در شدت روشنایی سطوح و حجم های یک ساختمان استفاده کنید تا کیفیت بصری آن ارتقا یابد . برای نسبت های درخشندگی بهترین نسبت ، نسبت لگاریتمی است .رنگ های ملایم مانند سفید و آبی جلوه خوبی به بنا می بخشد و به همین خاطر درنور پردازی ساختمان زیاد استفاده می شود.

تمامی سیستم های نورپردازی هزینه برق مصرفی را افزایش می دهند بنابراین برای سیستم نورپردازی نمای ساختمان خود درست ترین و به صرفه ترین راه ها را انتخاب کنید . یکی از راه های مفید برای کاهش مصرف برق این است که به جای پر کردن کل نما با چراغ های نمای ساختمان قسمتی از نما را نورپردازی کنید . لازم نیست حتما کل ساختمان خود را نور پردازی کنید نور پردازی قسمت های مشخص نیز می تواند نظر افراد را جلب کند . می توانید برای تعدادی از چراغ های نما سوئیچی تعبیه کنید تا وقتی کسی در اطراف نیست آن ها را خاموش کنید .

برای روشن کردن عناصر عمودی تجهیزات نورپردازی ساختمان به گونه ای تعبیه می شود که در یک سمت ستون سایه های کوچکی ایجاد شود . اگر زاویه منبع نور کم باشد سایه ها افراطی خواهند بود و این زاویه به عمق عناصر بستگی دارد . اگر طراح نورپردازی بخواهد سایه های تیز و عمیق ایجاد شده را نرم و ملایم کند باید از جهت مقابل نور دیگری به آن ها بتاباند .

نور پردازی ساختمان مسکونی

نحوه نورپردازی نمای ساختمان

اگر ساختمان پنجره های معمولی و ساده دارد یکی از راه های کم هزینه برای نور پردازی نمای ساختمان مسکونی استفاده از نوار های ال ای دی مخفی است . این روش بیشتر برای ساختمان هایی که نمای معمولی و غیر جذاب دارند و شهرداری به آن ها اجازه استفاده از نور پردازی نمی دهد کاربرد دارد .هنگام استفاده از نوار های ال ای دی ظاهر نما در کل تاریک است و فقط الگوی منظمی از اشکال روشن ایجاد شده است .

یکی از روش های دیگر نورپردازی نما روشنایی از کف زمین است . در این روش چراغ ها روی زمین یا تراس قرار می گیرند و از پایین بالای ساختمان را روشن می کنند . لامپ هایی که برای این روش انتخاب می کنید باید اندکی قوی تر باشند (معمولا ۷۰ واتی ) تا بتوانند تا ارتفاع بیشتری راروشن کنند البته برای طبقه های بالایی می توانید از لامپ های ضعیف تری استفاده کنید زیرا ارتفاع کمتری نیاز به روشنایی دارد . بهترین مکان برای نصب این لامپ ها فاصله بین پنجره ها است .

نور پردازی خشن

نور پردازی خشن باعث می شود بافت های کوچک ، سطوح و شکل های ردیف روی سطح ساختمان مورد توجه بیننده قرار گیرد بنابراین وقتی بخواهیم عناصر معماری نمای ساختمان را مورد توجه عموم قرار دهیم از نور پردازی خشن استفاده می کنیم . در این روش ادوات نور پردازی معمولا روی همان سازه ای که نورشان به آن تابیده نصب شده و از نمای ساختمان فاصله ندارد به همین خاطر با نورپردازی خشن نمی توان سطح وسیعی از نمای ساختمان را روشن کرد .

نور پردازی یک دست

بر خلاف نور پردازی خشن با استفاده از نورپردازی یک دست می توان نمای ساختمان را به صورت یک دست در سطح وسیعی روشن کرد . این روش معمولا از یک نقطه در مجاورت ساختمان شروع می شود .

نورپردازی از داخل و بیرون

علاوه بر خارج ساختمان ها را از داخل نیز می توان نورپردازی کرد . در این روش با استفاده از پنجره های موجود در نما و نور آسمان تاب عناصر سردرساختمان و سطح خارجی آن روشن می شود . با مشخص کردن لبه خطوط با استفاده از لوله های لامپ نئون یا فیبرنوری حجم و حدود ساختمان مورد توجه بیننده قرار می گیرد .برای برجسته تر کردن نمای بیرونی ساختمان های مسکونی اصلا نباید منابع نور را درزیر پنجره ها قرار داد زیرا قابل مشاهده است و توجه ها را به خود جلب می کند .

شرکت پایا رسا الکترونیک از شرکت های دانش بنیان واقع در اصفهان است که تجربه زیادی در زمینه نور پردازی ساختمان اصفهان و خدمات نور پردازی ساختمان دارد .

  • ۹۸/۰۹/۱۲
  • payarasa پایا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی