پایا رسا

ویدئو مپینگ و نورپردازی ساختمان

پایا رسا

ویدئو مپینگ و نورپردازی ساختمان

پایا رسا داری سابقه درخشان در زمینه ویدئو مپینگ و نورپردازی ساختمان ، نورپردازی هتل ، تجهیزات نور پردازی ساختمان می باشد

بایگانی
آخرین مطالب
  • ۰
  • ۰

اولین بار جان تیندال به اهمیت طراحی نورپردازی پی برد. او متوجه شد که نور بیشتر صرفا منجر به دید بهتر نمی شود و نور باید به مقدار کافی و رنگ و زاویه مناسب در فضا ساطع شود تا اجسام به بهترین شکل دیده شوند .

اهمیت طراحی نورپردازی

با ارزشمندشدن برق و بالارفتن ممیزی های مصرف انرژی در قرن بیستم طراحی نورپردازی رفته رفته اهمیت بیشتری پیدا کرد و به یک نیاز تبدیل شد . طراحان نورپردازی با شناخت موضوعی که جان تیندال ۱۵۰ سال قبل به آن پی برده بود توانستند به یک رویکرد پویا تر دست یابند. آن ها فهمیدند با طراحی و نورپردازی می توان بدون جابجایی فضا یک ارتقاء در فرم های معماری ایجاد نمود .اداره اطلاعات انرژی آمریکا مقدار مصرف انرژی برق را در سال ۲۰۱۰ ، ۲۹۷میلیارد کیلووات ساعت برآورد کرد که ۲۲ درصد آن به روشنایی و نورپردازی ساختمان اختصاص دارد .

مراحل طراحی نورپردازی

نورپردازی نقش مهمی در درک فضای اطراف و عملکرد شخص دارد .برای طراحی نورپردازی باید سه گام را در نظر گرفت که در ادامه به شرح آن ها می پردازیم :

طراحی نورپردازی

دانستن کاربرد فضای مورد نظر

اولین گام برای طراحی نورپردازی دانستن کاربرد فضای مورد نظر است . طراح نورپردازی باید مقدار نور ، کیفیت نور ، روشنایی و جهت را تعیین کند سپس یک محدوده یا مکان خاص را به صورت هدفمند و مجزا نورپردازی کند.امروزه در همه‌ی پروژه‌ها ، نورپردازی براساس شرایط منحصر به فرد آن پروژه انجام می شود بنابراین دسته بندی فضاها امری ضروری است .

اطلاع از استاندارد های روشنایی برای فضاهای مختلف

گام دیگر برای طراحی نورپردازی اطلاع داشتن از استاندارد های روشنایی برای فضاهای مختلف است . پس از این که کاربرد فضا مشخص شد مقدار نور مورد نیاز در آن فضا بر طبق استاندارد ها مشخص می شود . در ادامه سه نوع استاندارد روشنایی را برای شما شرح می دهیم :

  • روشنایی عمومی (روشنایی عمومی یک سطح نور یکنواخت را در فضا پخش می کند )
  • روشنایی محلی یا هدفمند( به محل مورد نظر نوری با مشخصات دمایی و رنگ و شدت انتخابی می تابد)
  • روشنایی موضعی (روشنایی مادون قرمز برای ارائه نور به یک منطقه خاص استفاده می شود )

شبیه سازی فضا در طراحی نورپردازی

شبیه سازی فضا در طراحی روشناییگام آخر طراحی نورپردازی است . نرم افزار های شبیه سازی مانند DIALUX می تواند به طراح در محاسبات روشنایی و نورپردازی کمک کند . علاوه بر DIALUX از سیستم های دیگری که در طراحی روشنایی می توان از آن استفاده کرد DMX است . سیستم هوشمند نورپردازی DMX با قابلیت های لامپ ال ای دی سازگاز است و استفاده از این نوع چراغ ها باعث کنترل بیشتر سیستم روشنایی می شود .

طراحی نورپردازی ساختمان

انواع منابع نور در طراحی نورپردازی

پر کاربرد ترین منابع نوری در تأمین نور پردازی ساختمان چراغ های آویز یا نصب شده بر روی سقف است . در سقف های اداری این وسایل روشنایی محصور شده اند و به صورت پنل ال ای دی توکار نصب شده اند. علاوه بر این روش ، چراغ های روشنایی را می توان به دیوار ها نیز متصل نمود .لامپ های ال ای دی به دلیل بهره وری انرژی بالا ، شاخص نمود رنگ بهتر و طول عمر طولانی محبوبیت زیادی دارند .

لامپ ال ای دی سقفی یک توزیع گسترده ، یکنواخت و ملایم نور را در فضا ساطع می کند که باعث ایجاد یک خلق و خوی مثبت و آرام برای اشخاص می شود.

مطلوب ترین روش نورپردازی با تلفیق معماری ، با انتشار نور مستقیم روی دیوار است زیرا باعث احیای معماری و جذب بیشتر می شود و نور محیط را به صورت غیر مستقیم ایجاد می کند . در نورپردازی غیر مستقیم بافت های داخلی مانند روکش های آجر و سنگ بهتر و زیبا تر دیده می شوند .

از منابع دیگر برای طراحی نورپردازی می توان به لامپ های گازی اشاره کرد . این لامپ ها پر مصرف هستند و گرمای زیادی تولید می کنند اما به دلیل کیفیت رنگ بهتر به لامپ های رشته ای تنگستنی ترجیح داده می شوند .

در نور پردازی شهری و ساختمان تا جایی که امکان دارد از لامپ های فلورسنت استفاده نمی شود زیرا این لامپ ها سوسو می زنند و با سرعت خاموش و روشن می شوند بنابراین موجب سردرد و چشم درد خواهند شد .

طراحی نور پردازی در پایا رسا به معنی تلفیق هم زمان دانش ، هنر ، تکنولوژی است . ما با در اختیار داشتن تیم حرفه ای قادریم طرح ها پیشرو ، چشم گیر و جذابی برای نورپردازی ارائه کنیم. در زمان طراحی ، تأثیر متقابل نور و روشنایی ، منافع کارفرما در نظر گرفته می شود و تلاش می شود تا جلوه های خاصی در نمای ساختمان ایجاد شود و نظر همگان را به خود جلب کند .

المان هایی که در طراحی نورپردازی باید به آن توجه کرد شامل موارد زیر است :

  • ایجاد زاویه تابش برای مجاورت و جداسازی از فضای کناری
  • حفاظت از خود اثر و محدوده آن
  • اغراق نکردن در نورپردازی جزئیات
  • طراحی چراغ بنا به معماری اثر مورد بحث برای هماهنگی بیشتر

اگر قصد نورپردازی منزل خود را دارید انواع نورپردازی که در دکوراسیون منزل خود می توانید داشته باشید شامل موارد زیر است :

  • نورپردازی مدرن :این نور پردازی به شکل ثابتی نیست و شما می توانید میزان روشنایی آن را تنظیم کنید .
  • نورپردازی کلاسیک:این نورپردازی در بسیاری از دکوراسیون های منزل های ایرانی قابل رؤیت است .
  • نورپردازی روستیک : انواعی از روشنایی روستیک وجود دارند که در دکوراسیون روستیک، جلوه بسیاری خواهند داشت. غالبا متریال به کار رفته در آنها، چوب، سنگ و… هستند. معمولا این نوع منابع روشنایی و نورپردازی در عین سادگی، بسیار زیبا نیز خواهند بود.

انواع شیوه های طراحی نور پردازی

هر سبکی از نور پردازی به سبب فضایی که دارد بیان گر یک محتوای ذهنی است . در طراحی نورپردازی بر اساس محتوایی که ساختمان باید بیان کند می توان از سه نسبت ۱)مرکز ۲) محور ۳ ) حوزه یا شبکه استفاده نمود . مرکزیت برای فضایی استفاده می شود که دارای هدف خاص است و یک تجربه بصری را نشان می دهد . این فضاها معمولا محلی برای درنگ و مکث هستند و آرامش و ثبات را القا می کنند .

در نورپردازی به شکل محوری یک مسیر نورانی جهت خاصی را در فضا القا می کند . از برخورد محور های نور محدوده ای شکل می گیرد که نقاط برخورد به شکل مرکز هایی در این شبکه نمایان می شوند . این فضا عمومیت بیشتری دارد و برعکس مرکز که هدف خاصی را القا میکند می تواند هویت گسترده تری داشته باشد .

  • ۹۸/۰۹/۱۲
  • payarasa پایا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی